lördag 2 mars 2013

Hästkött

har det skrivits och talats om en hel del den senaste tiden!

Jag tycker det är jobbigt att gråta så jag föredrar att skratta åt eländet!

Engelsk humor!

Vi konsumenter har blivit lurade igen!
Det har visat sig att några av våra stora livsmedelsproducenter har haft en del hästkött i köttfärsen!

Dafgårds har genom en massiv reklam fått mig att tro att de är ett svenskt familjeföretag som enbart hanterar svenska produkter och råvaror!
Jo det är sant jag trodde det tills nu!

På Dafgårds transportbilar står det på sidan " Västergötland vårt skafferi " !!
Inte trodde jag att Västergötland låg vid Svarta Havet!!!

I början av veckan meddelade Dafgårds att de inte hade något hästkött i sina produkter.
Dagen efter var vice Vd i TV och berättade.
Jo det fanns hästkött även i deras produkter men att de hade blivit lurade av utländska leverantörer!
När profiten styr är det inte så noga med råvaran, bara den är billig!

Det var ju bra att vi konsumenter fick veta att Dafgårds säljer färdigmat utan att veta vad den innehåller!

De gör som alla andra, skyller på någon annan!
Dafgårds varumärke och förtroende är rejält skadeskjutet med all rätt!


För ett antal år sedan ägde jag 1/3 av denna travhäst!
Åke Svanstedt körde in som tvåa, en decimeter bakom segraren, på Örebrotravet!
Irene och jag, som var där, var minst sagt upphetsade under upploppet!
Något senare drabbades " Cigy ", väldigt tragiskt, av svår korsförlamning och måste avlivas.
" Cigy " kremerades!

För övrigt tycker jag om hästkött, trots allt detta, inte minst Gustavskorv!
Jag vill däremot veta vad jag äter!

Lev väl!

5 kommentarer:

  1. Hela den här debatten har gått överstyr som tyvärr nästan allt som pressen tycker skall förstoras upp och göras scoop av. Att det är fel är vi de första att hålla med om. Det ska deklareras vad det är i produkter och då skall det också stämma överens med innehållet. Men det är dagens melodi. Luras och strama åt plånboken på konsumenternas bekostnad. Undrar om ledningen på Dafgård äter sin egen mat? Men profit av det har de, men förr åt man ju hästkött, i form av smörgåsmat bl.a. Hamburgerkött. Var tog det vägen. Är det för att man proppar i hästarna så mycket läkemedel numera så de är farliga att äta? Men lurendrejeriet och maktelitens egen vinning fortsätter precis som vanligt. Varför blir man förvånad längre. Varje dag är det något. Behöver inte leta särskilt länge. Alla tänker på sin egen plånbok först! Ha en skön helg! Kram 3 M

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är ledsamt med allt detta med maten. Snart känns det som att man inte vet ´vad man vågar stoppa i sig. Trist oxå att måsta slänga det man handlat. Snack om att kaste pengarna i sjön. Men jag vågar inte äta maten som dom varnat om o dragit in för säkerhets skull. Trist med allt detta. Är det sabotörer förståss? Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, jag trodde också i min naivitet att Dafgård var bättre än de andra... dumt av mig...
    Nu köper jag aldrig färdigmat, men visst är det förskräckligt... och all denna mat som nu kastas...
    Jag älskar hästar och har så gjort sen barnsben, men jag har absolut inget emot att äta hästkött... det är sättet att luras som gör mig arg!
    Ha en bra fortsättning på helgen!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Inte illa av dig att du hittat framlidne Gunnar Dafgård, körande på sin flakmoped. Det var ju så han började att sälja sina produkter. Själv tror jag att Gunnar Dafgård, har haft en ovanligt stor drivkraft i livet, det är att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det är ganska vanligt att äpplena inte faller så långt från äppelträdet. Sönerna Dafgård är nog inte främmande för att tjäna pengar på lite billigare råvaror. Kram från oss.

    SvaraRadera
  5. Trist när man inte kan lita på att det som står på förpackningen stämmer!
    Gustavs ligger bara ett stenkast härifrån och jag håller med om att Gustavskorv är gott! Men det är bara den "äkta" från Mattssons, som duger åt mej ;)
    Mmm..... tjocka skivor på grillen.... eller varför inte på en knäcke-macka. Mums!

    SvaraRadera