torsdag 24 januari 2013

Masskrocken

förra veckan i Skåne utreds och har väckt viss debatt!

Många fordon, mer än hälften långtradare, var inblandade.

Räddningsledare berättade i TV strax efter olyckan att han på väg till olycksplatsen, med blåljus, blev omkörd av flera långtradare!
Utredningen konstaterade också tidigt att långtradare, enligt färdskrivare, hade hållit för hög hastighet.

Trots varning om halka, varningsskyltar om speciellt halt på Tranarpsbron och dimma som begränsade sikten betydligt så hade långtradare framförts fortare än tillåten hastighet på sommarväg!

Detta är ju helt vansinnigt! Undra på att det händer saker!

Långtradare får aldrig framföras med högre hastighet än 80 km/tim.

Det hade jag ingen aaaaaaaaaaaning om!

Jag har tills nu varit övertygad om att de fick köra 90 på motorväg.

Marschfart med husbilen brukar vara 80 till 90 km/tim, då blir jag hela tiden omkörd av långtradare!

En reporter på " svenskan " åkte dagar efter olyckan på E20 mellan Vara och Alingsås, en olycksdrabbad vägsträcka.
Vägen har hastigheten begränsad till 80 km/tim samma som maxhastighet för tunga fordon.

Han håller 80 km/tim och blir ideligen omkörd av långtradare!
Många omkörningar över heldragen linje!
Så ser det ut!

Vi fick en lag vid årsskiftet om vinterdäck på drivaxel för tunga fordon.
Det bästa jag kan komma på att säga om den lagen är att det är en halvmesyr!

Visst tunga fordon kanske har lättare att klara svaga motlut men i övrigt kan det leda till en farlig situation.
Vid en inbromsning så är risken stor att släpet kan komma farande förbi förarhytten , i värsta fall på motsatt körbana!
Långtradare väger ofta omkring 60 ton.
Tänk vilka situationer som kan uppstå!

En personbil måste ha samma sorts vinterdäck på alla hjulen, finns en släpkärra bakom så gäller samma där!

Hur kan man komma med en annan lagstiftning för tunga fordon?
Det enda svar jag kan komma på är respekt/rädsla för EU och den så kallade fria konkurrensen!
Vi skall acceptera långtradare från Europa som inte bryr sig om varken lagar eller avtal och inte är utrustade för våra förhållanden!

För att inte omedelbart bli bortsopade från marknaden så uppträder svenskar allt mer på samma sätt.
Det ena ger det andra och det blir bara kaos av alltihopa!

Detta är inte hållbart i längden, regeringen måste reagera och sätta ned foten vad gäller trafikpolitiken!
Avarter skall bort från vägarna och de som blir kvar ska vara rätt utrustade och följa våra regler!

Hoppas att debatten leder till något gott!

Lev väl!


5 kommentarer:

  1. Bra Lennart, nu börjar du komma upp i varv. Jag håller med dig i allt. Det är inte klokt överhuvudtaget att så tunga fordon ens ska ha tillåtelse att köra om då det råder vinterväglag.
    Jag brukar ligga på ca 85 km/tim med husbilen, då är det inte så värst många långtradare som kör om.

    SvaraRadera
  2. Usch vad hemskt med denna masskrock. Man blir lite het av bara tanken. Det är för höga hastigheter...helt kalrt. Lastbilschaufförer sitter hur skyddade som helst där uppe i sin bil. Men vi små trafikanter kan råka riktigt illa ut. Det såg vi väl nu med denna krocken. Hemskt!! Kram till dej

    SvaraRadera
  3. Problemet är ofta också att många av dessa s.k. Yrkeschaufförer har för dålig utbildning. De beter sig värre än många ungdomar i trafiken och då med dessa tunga bilar. Förr sa man alltid att yrkeschafförerna var duktiga och skickliga, men prispress och hård konkurrens har gjort att man dubbar på säkerheten. Det har gått för mycket pengar i branschen som gör att utbildning sätts i andra hand. Dessutom har nästan inga av långtradarföretagen råd att hålla sig till alla lagar. Det har också att göra med den tuffa konkurrensen från östländerna där säkerhetskraven är betydligt lägre. Konkurrens är oftast av godo, men i det här fallet går det ut över säkerheten, vilket är skrämmande. Det borde göras något åt våra stora transporter inte bara av säkerhets skull utan också rent miljömässigt. Att frakta saker mer eller mindre jorden runt åt konsumenterna är samhällsekonomiskt också en katastrof. Bra att du reagerar! Kram 3 M

    SvaraRadera
  4. När vi reser på väg ner till sydeuropa, säger jag alltid samma sak. Dessa långtradare, om det inte vore dessa mängder och åter mängder, skulle det vara behagligt att köra. Jag överdriver inte, när jag skriver att flera hundra ligger i tåg. Som jag skrev i mitt inlägg om olyckan, är inte hastigheten det som jag ser som är allvarligaste, utan att de kör liksom i tåg, nästan som sammankopplade och med ringa avstånd.

    Börjar man köra om, finns oftast inte en plats att glida in emellan bilarna, de ligger så tätt så man kommer inte in emellan dem. Kommer du in mellan bilarna, blir man psykad av tradarna, de vill inte ha "Fritidsfordon" framför sig. Visst, alla tradare kör cirka 90- 95 km.

    Håller en bil för hög hastiget, privat eller yrkesmässigt, är avstånden mellan bilarna en överlevnadsfaktor.
    Som jag skrev sist, hade hastigheten anpassats till omständigheterna och rätta avstånd mellan bilarna hållits, hade inte denna olycka hänt. En eller ett par bilar hade säkert åkt av vägen, men de som kom efter hade kunnat stanna sina fordon, om avstånden mellan bilarna hållits. Kram.

    SvaraRadera
  5. Skyll inte alla olyckor på yrkestrafiken... se även på alla idioter i personbilar som tror att de är odödliga! I moddiga ytterspår på motorvägen med mobiltelefonen vid örat och i långt över lagliga hastigheter... de gör mig mer orolig i trafiken än lastbilarna. Upplever inte speciellt ofta att vi blir omkörda på motorvägen när vi är ute med husbilen. Alla lastbilar som är registrerade inom EU är spärrade vid en hastighet av 88 km/tim... Det går förstås att fuska, men riskerna med det är stora. Om de blir upptäckta så blir de av med körkortet på plats. Ett stort problem är alla utländska bilar med chaufförer som inte är vana vid vinterväglag. Så om jag fick bestämma så är det de som ska förbjudas!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera