måndag 27 maj 2013

SL

, Storstockholms Lokaltrafik, gör allt vad som står i deras makt för att inte få några resenärer!

Låter det bakåvänt? Det är inget mot vad det är, heltokigt!


Jag får lov att ersätta pappersremsan med två Accesskort för att det skall funka någorlunda!

Tanken med det nya accesskortet var att det skulle bli smidigare för resenärerna!
Men så blir det inte!

SL har hållit på i tiotals år och anlitat konsulter för flera hundra miljoner men ändå inte lyckat lösa problem som uppstått.

Så här är det:
Med kortet måste jag i förväg registrera en " normalresa "!
Den kan vara två eller tre kuponger.
När jag påbörjat en normalresa kan jag inte ändra mig och åka en bit längre, då får jag betala en ny resa med fullpris.
Hur det skall gå till om vi får besök från Norrköping av fem personer är det ingen som vet.
Tidigare kunde de alla åka på en remsa.

För att förenkla något så har jag nu två kort för mina vanligaste resor, ett med förhandsval två kuponger!
Ett med förhandsval tre kuponger!
Skall jag göra någon annan resa måste jag få manuell hjälp!

Låter det krångligt?
Inget mot vad det är!

Helidiotiskt är namnet!

De äldre har särskilt stora problem med detta!

Lev väl!

10 kommentarer:

  1. På sent 80-tal var jag stationerad i Sthlm i 3v och hade en lägenhet i Vårby Gård. För att komma in till stan åkte vi "exotiska tunnelbanan". Sånt finns inte i Gbg. Vi hade ett kort med remsa och foto som var inplastat och man drog det i en maskin.. -Busenkelt.
    Att åka kommunalt nu i Gbg behövs det rejäl utbildning på. Ofta kommentarer i GP/GT.
    Det verkar vara samma firma som krånglar till det?
    Var allt bättre förr?
    Nej, men det var inte så krångligt :)
    Lycka till.

    Ha det kanon!
    /Thomas

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det idiotiskt, grrrrr!
    Jag har gjort som du Lennart och skaffat 2 kort. Min mor 85år, har inte heller haft det lätt med dessa kort. Nu har hon skaffat ett 4 månaders kort, under sommaren och kan åka hur hon vill, korta och längre resor.
    Skönt att kunna cykla till jobbet.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vi har nog ungefär samma problem här på "landsbygden". Förr kunde jag betala på bussen för att ta mig in till stan, det går inte längre för jag måste ha ett kort som laddas antingen på bussen eller i en affär i stan. Problem för många äldre som inte har eller kan det här med internet. Jag håller med om att det var enklare förr. Tur man har en bil som funkar. Hur jag ska göra när jag en gång kommer till Stockholm ...ja det vet jag inte, så jag får väl gå :)

    SvaraRadera
  4. Oj oj vilket elände. Här i Norrland är det endast cykel som gäller:)) Kram

    SvaraRadera
  5. Jag lyssnade till en timmas radioprogram om detta. Två supervassa reportrar som gick stenhårt fram emot SL. Ni vill inte ha några resenärer längre, sa dom till SL. Det stämmer nog överens med ditt inlägg. Kram

    SvaraRadera
  6. Storstadens gissel, i alla fall i Sverige. Här hemma åker vi inte med allmänna kommunikationsmedel helt enkel. Är alldeles för krångligt och man vet knapp var man hamnar. Vi har ändå bott i storstan i många år, men lär oss aldrig. Tur att vi flyttat därifrån. Nere i Düsseldorf fungerar det perfekt och har alltid gjort så. Enkelt och smärtfritt. Den här typen av inrättningar som SL brukar ju ta chansen att åka på studiebesök överallt. Att de inte gör det, eller konsulterna för att lära sig lite enkla metoder som fungerar i många länder. Kram 3M

    SvaraRadera
  7. Hörde Magnus Uggla skälla ut SL för inte så länge sedan... hans mor klarade inte längre att åka kommunalt.
    Här är det bilen som gäller...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag har inte testat fullt ut ännu att nyttja Accesskort. Igår åkte jag både pendeltåg, tunnelbana och buss från Upplands-Väsby. Jag använde mig av mobiltelefonen, sände ett sms till SL med koden RAB. Det betyder att jag fick reducerat pris och åkte genom två zoner. Har sedan tidigare kopplat ett betalkort till mitt SL-konto. Det funkade hur bra och hur lätt som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge du åker mella A och B, en eller två zoner då funkar det med två kort!
      Gör du minsta avvikelse blir det problem!

      Radera
  9. Jag vet inte riktigt hur det där funkar, jag har månadskort. Men jag gillar faktiskt inte det heller! Man måste titta noga på skärmen för att se när det går ut, och det är lätt hänt att miss efter t.ex. en helg. Om man går på bussen med ett kort som gick ut igår, då blir man burdust avslängd medan de låter som att man försökt fuska medvetet (detta har hänt mig mer än en gång och känns så löjligt när man betalar varje månad och åker varje dag). Oavsett om jag är hemma eller på jobbet får jag sedan gå en hyfsat lång sträcka för att köpa ett nytt kort, eftersom det inte finns något försäljningsställe i närheten. Sedan får man ta nästa (eller nästnästnästa) buss. Nej, sååå kul är det inte...

    SvaraRadera