lördag 23 februari 2013

Första husbilen

tillverkad i Sverige kom för 50 år sedan, 1963!

Samma år som jag tog ett " sabbatsår " från realskolan, på den vägen är det fortfarande!
Det är nog för sent nu att återuppta studierna!
Nog om det!

Vintage är ju mode så här kommer ett inlägg på det temat!

Visst är det nostalgi! Jag tycker faktiskt de här första var fina på något sätt!

Före renovering!

Arrangören Peter Karlsson visar paradgrenen ”kast med liten turbo”.
Så här ser det ut inuti husbilen på sidan 1.
Inredning bakre del efter renovering!

Här kommer en liten historik:


 
" 1963 fick ägaren till AB Biltjänst i Ramsele, Torsten Johannesson, en snilleblixt.
Det fanns husvagnar, och det fanns bilar. Varför inte kombinera en husvagn och en bil och bygga en av världens första husbilar?
Assisterad av bland andra sonen Anders Johannesson, skred Torsten till verket. Utgångsmaterialet fick bli en Saab 92. Sannolikt tilltalade framhjulsdriften med god framkomlighet och säkert också frånvaron av utrymmeskrävande kardan- och bakaxel.
Drivlina, chassie, styrning, instrumentering med mera hämtades alltså från Saab 92. Nu tillhör en Saab 92 i originalskick med sina 28 hk inte de allra starkaste bilarna, och vid besiktningen skulle det visa sig att det, tillsammans med ett högt främre axeltryck, var en bidragande orsak att fordonet ej klarade registreringsbesiktningen. Följden blev att fordonet hamnade i en skogsbacke i skogarna väster om Säter. Där fick den göra tjänst som jaktstuga i ängslig väntan på att förpassas till de sälla jaktmarkerna.

EfterföljarenMed utgångspunkt från erfarenheterna från den första bilen, skissades det på en uppföljare, denna gång på en Saab 95 med tvåtaktsmotor på 40 hk. vilken senare skulle konverteras med en V4-motor på 65hk.

Det fanns ett stort intresse för produkten, bland annat visade Saab ett stort intresse. Men det blev inget av från Saabs sida. Kanske såg man det som en konkurrent till sin egen Saabohusvagn. Projektet avstannade, och flera decennier senare annonserades husbilen ut på Blocket.

Nutid, och den ursprungliga husbilen


Annonsen på Blocket fångade bland andra Claes Johanssons intresse, och det blev affär. Då visade det sig att det även fanns en “storebror”, det vill säga “vår” Saab 92 husbil.

Mån om att detta fordon skulle bevaras, publicerade Claes ett upprop på Saabklubbens forum och förtäljde att det nu fanns chans att rädda ett unikt stycke svensk motorhistoria. Intresset var till en början svagt, men till slut började ett knippe eldsjälar att smida planer, och målsättningen var solklar…
Husbilen skall återuppstå! "

Jag har hittat några klipp på " nätet " som visar de två första!
Roliga att se tycker jag!
Bilder/video som visar före och efter renovering finns  här!
Vill ni se video på de två första svenska husbilarna i nuskick så klicka  här!

Visst är dom söta!

Lev väl!


4 kommentarer:

  1. De är ju för söta! Jag är i ofs glad att utvecklingen gått framåt, men någonstans ska det ju börja! :)

    SvaraRadera
  2. Kraven var inte stora då. Det tog 26 år (med husvagn) för mig att bli en inbiten och riktigt kräsen Bobilsägare. Kram från oss-

    SvaraRadera
  3. Tror ändå att kvalitén var bättre förr? Allt känns så svagt o plastiskt nu för tiden. Men så är det väl när utvecklingen går framåt...eller? Tur ändå att vi trots allt har fått oss så fina husbilar:-) Kram

    SvaraRadera
  4. Härligt med tillbakablickar. Man kan inte ta sig framåt i livet genom att titta i backspegeln, men några snabba ögonkast bakåt ger perspektiv till utvecklingen som skett och sker. Kram, 3M

    SvaraRadera