fredag 3 februari 2012

Arbetsdomstolen

satt jag i under gårdagen!

Arbetsdomstolen är en specialdomstol med uppgift att pröva arbetsrättsliga tvister.
Som arbetstvist räknas varje tvist som rör förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Läs mer om AD

Jag har under ganska många år varit ledamot/domare och dömt i olika mål. Det är spännande och intressant, särskilt när man som jag har jobbat med arbetsrätt i vardagen.

Nu var det snabba ryck, fick förfrågan i tisdags och kunde. När det blir så kort varsel är pensionärerna en tillgång för AD.

Denna gång gällde det en fredspliktsinvändning. När någon varslar om konflikt så kan motparten komma med en fredspliktsinvändning och hävda att konflikten är olaglig.

För att kunna gå vidare är då den varslande parten tvungen att stämma till AD för att möjligen få fredspliktsinvändningen undanröjd.

Innan jag gick in tog jag några Stockholmsbilder i soluppgång!

Stadshuset

Rosenbad

Arbetsdomstolen


Är ni intresserade av hur det gick?

Fredspliktsinvändningen undanröjdes och fackets stridåtgärd är laglig. Vill ni läsa mer gå in på AD; s hemsida.

2 kommentarer:

  1. Väldigt fina bilder från huvudstaden - härligt morgonljus och vilken vacker portingång!
    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  2. Fina bilder och kul att höra från AD. Jobbade mellan 79 - 95 med arbetsmiljö inom Telia. Då var jag påläst, nu är det sämre,men ett viktigt område, som jag upplever får stå tillbaka idag.

    SvaraRadera