lördag 24 mars 2018

Lämnade

Frankrike och kom till Tyskland.

Vi stoppades på A1 av två kufiska poliser.

Parkerade framför oss så vi inte kunde smita.

För att göra en lång historia kort:
De kom till vår bil och sade jag kört i fel fil, för fort och kört om.
1000 € i böter som kunde bli 350€.
Jag protesterade och då ville de ha körkort och registreringsbevis.
De gick och satte sig i polisbilen.
Kom tillbaka efter en stund och sa att jag inte hade rätt att köra den tunga bilen.
Jag protesterade kraftigt och förklarade regeln som innebär att jag kan köra husbil med obegränsad vikt.

Då sade de att de skulle ringa Sverige.
Efter en stund kom en tillbaka och påstod att Sverige säger att jag inte får framföra den bilen.
Vi fick lov att stanna på parkeringen tills någon från Sverige kom och hämtade oss sa han.

Jag protesterade ännu högre och sa att vi ses i domstol.
Han vände på klacken utan ett ord och gick till polisbilen, blev borta länge.

Kom efter en lång stund tillbaka och sa:
Du har rätt att köra bilen, vi ber om ursäkt för att vi upptagit er tid och trevlig resa.

Denna palaver tog nästan 11/2 timme.

Undrar vad de var ute efter egentligen.

Efteråt kan man skratta gott men det var inte roligt när det pågick.

Något försenade hittade vi en fin ställplats söder om Osnabruck.
Tyvärr var Wifi ur funktion.

En liten sjö med badstrand alldeles invid ställplatsen.

Lev väl!

8 kommentarer:

  1. Har tyska polisen långtråkigt?! Har väl aldrig hört på maken och det var ju skönt att allt gick bra, men man undrar ju var det var fråga om
    Kram

    SvaraRadera
  2. Usch,är de bara ute efter egna pengar i fickan tro!
    Ja det gäller att vara på sin vakt!

    SolKram

    SvaraRadera
  3. Det måste ha varit mycket otrevligt och dessutom språkat, att göra sig till fullo förstådd.

    SvaraRadera
  4. Oj, och de tyska poliserna kan ju vara lite barska också..
    Ni får ta med er en svensk översättning på att ni har rätt att framföra ert fordon. Tur min ägare har alla de där konstiga bokstäverna i körkortet

    SvaraRadera
  5. Det där låter otrevligt, konstaplarna hade nog räknat med en extra skattefri hacka. Ta med EUR-Lex nästa gång då ni far iväg. Översättningar för gällande regler hittar du här: http://husvagnsbranschen.se/korkortsregler/
    Dessa regler är bra att ha med sig i utskrivet format. Finns för varje land.

    SvaraRadera
  6. Oj vad ni råkar ut för, det låter inget vidare. Var hände det, vid ett vägbygge eftersom dom sa att du låg i fel fil osv? Dom behövde nog extra pengar till något, rakt ner i fickan. Jag hade nog tagit polisens namn och kollat upp det hela, du har ju reg.nr på bilen. Är det så här tyska polisen jobbar mot turisterna är det bra att veta.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Usch så otrevligt! Jag tror de försökte skrämma er till att ge en liten extraslant i deras egna plånböcker! Svårt att argumentera när man inte talar språket flytande själv, men annars borde du anmält dem!
    Ha nu en lugnare fortsättning på hemresan!
    Kram

    SvaraRadera