onsdag 2 oktober 2013

Posten

kan man inte heller lita på!

Brev som läggs på lådan kommer inte alltid fram!

Vi har haft stora problem sedan vi flyttade.
Vi gjorde adressändring på Skatteverket långt före flytten, vi hade ju lägenheten från 1/7!
Men vad hjälpte det.

Många brev med rätta nya adressen har gått tillbaka till avsändaren med en liten gul etikett påklistrad:
" Adressaten okänd "!
Radio Haninge skickade medlemskort till mig, det kom tillbaka med gul etikett påklistrad.
De ringde mig och frågade om det var fel adress. Det var det ju inte.
De skrev då med jättebokstäver över hela kuvertet
" DET ÄR RÄTT ADRESS"!
Då kom det fram!

Nästan alla brev från HSB har gått tillbaka, HSB har lagt in i ett större kuvert och skrivit samma rätta adress igen, då har vi fått det!
Hur konstigt som helst!
Brev till gamla adressen har köparna skrivit ny adress på och lagt på lådan, de har kommit fram.

Irene har gått och väntat på besked om pension från Pensionsmyndigheten.
Ringde dit i går och fick veta att de hade skickat besked till rätt adress för över en månad sedan.
Detta brev har ännu inte kommit fram!
Pensionsmyndigheten gör nu ett nytt försök!

Om inte heller det kommer fram så hoppas vi att pengarna ändå kommer in på kontot när det är dags och att vi då får reda på hur stor pensionen blir!

Vi saknar en del andra brev som borde kommit.
Vart de tagit vägen har vi ingen aning om!

För något år sedan hade vi också problem med post som inte kom fram.
Jag testade då och skickade fem tomma kuvert till mig själv.
Två kom i lådan men tre är fortfarande borta!

Skrämmande!
Hade vi inte lagt över till E- faktura och Autogiro kunde vi ha varit utan det mesta!
El, vatten, telefon och bostad för att nämna några exempel!

 Ett exempel på detta:
För något år sedan slocknade mobila bredbandet när vi var på bobilstur.
Väl hemma undersökte jag varför?
Jo det fanns en faktura för april som ej var betald. Jag hade betalat maj, juni och juli men vad hjälpte det.
Avstängt på grund av obetald räkning.

Jag kan svära på att jag inte fått den fakturan.
Jag är fostrad att göra rätt för mig och kastar mig över räkningarna när de kommer!

Jag bad då Telia mejla en kopia på fakturan så jag kunde betala och få igång bredbandet.

Sedan dess har vi lagt över räkningar elektroniskt och hoppas det funkar.

För något år sedan var det reportage på TV om att många söder om Stockholm inte fick sin post så vi är inte ensamma tyvärr!

Vi har ju två olika företag som sköter postutdelningen, börjar man rota i det så skyller de säkert på varandra!

Lev väl!

9 kommentarer:

  1. Var det något som var bättre förr, så var det Posten!
    Har fått betalningspåminnelser ett par gånger om obetalda räkningar - orginalfakturor som aldrig kommit fram! Får då och då grannarnas post i vår brevlåda och fått hämta vår post på helt annan adress... hur kunde det bli så här?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja tror jag bara säger,Det mesta var bättre förr faktiskt !!!!
    Ta bara Invandringen,hur ska detta sluta,inte ens ungdomen får ett jobb!!!
    De kommer hit och suger ur Skattekistan och våra egna blir utan jobb,bostad.m.m

    Nej nåt måste göras snart,bara att rösta rätt nästa år !!!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  3. Det där låter inte bra Lennart, kanske dags att gå på djupet i denna fråga. Någonstans finns det helt uppenbart en miss. Kanske t.o.m. namnförväxling med någon annan i närheten. Det finns säkert personer som helt sonika kastar post som kommer fel, orkar inte bry sig. Kontakta postmästaren, för en sådan borde väl finnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit i kontakt med posten såväl centralt som lokalt tre gånger!

      Radera
  4. Får verkligen hoppas då att ditt vinstpaket kommer fram. Jag skrev adressen stort och tydligt!
    Varma hälsningar.

    SvaraRadera
  5. Jag beställde en present på nätet i helgen. Presenten var inte större än den gick ned i brevlådan. Vår sonhustru som varit hemma på lunchen, kom med det lilla paketet till mig, det var lagt i deras brevlåda. De bor också i Aneby fast på en helt annan adress. Vi har bott på vår adress i 23 år. Kram.

    SvaraRadera
  6. Skrämmande bekant - hos oss kommer också posten varje dag, men levererar bara ibland. Saknar med jämna mellanrum brev och ingen vet vart det tagit vägen. Just nu går jag och väntar på mitt medlemskort från IKEA family som borde kommit för en vecka sedan.....
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilket elände! Har som tur är inte upplevt något liknande, måste vara frustrerande. Hoppas verkligen att det rättar till sig. Kram, 3M

    SvaraRadera
  8. Hej
    För ca ett år sedan fick vi "allas" post. Det enda som stämde var orten. Plikttrogen som jag är delade jag ut posten till adressaterna i området. Frustrationen ökade ju längre det höll på. Jag började fundera "om det är så här många fel i min brevlåda.. Var har då min post tagit vägen?" Då ringde jag till postsorteringen som lovade se över rutinerna.
    Nån skillnad märkte jag inte.
    Då ringde jag postmästaren i Kba och undrade om det var ett absolut krav att va dyslektiker för att få anställning som postiljon...
    ..han hade ingen humor utan blev rejält arg. Efter att jag berättat om turerna jag haft mjuknade han upp.
    Efter det samtalet fungerar postgången igen.
    Ett tips?

    Ha de kanon!
    /Thomas

    SvaraRadera