tisdag 1 oktober 2013

Glada pensionärer

är vi båda från och med i dag!
Jag fick ju Apanage från Försäkringskassan i augusti, Irene får från och med denna månad!

" När man är en glad pensionär " sjöng Thore Skogman!

I dag firas, passande nog FN,s internationella äldredag!
Visste ni att den fanns?

I dag är det precis 100 år sedan Sverige som första nation i världen införde ett pensionssystem!

I dag presenteras också en undersökning som visar att Sverige ligger i topp när det gäller livskvalitè för människor över 60!
Listan:
1. Sverige
2. Norge
3. Tyskland
4. Holland
5. Kanada
6. Schweitz
7. Nya Zeeland
8. USA
9. Island
10. Japan

Sverige är inte etta inom något område men ligger i topp inom de flesta vilket ger förstaplatsen totalt.
Internationell undersökning gjord av:
Help Age International.
13 olika parametrar har mätts.

För att vi inte skall bli allt för stöddiga så redovisar jag en annan undersökning över antalet vårdplatser.

Vårdplatser per 1 000 innevånare 2011.
Japan 13,4
Tyskland 8,3
Frankrike 6,4
Finland 5,5
Norge 3,3
Sverige 2,7
Här måste vi bli bättre!

Vi ska inte bara sitta på bänken utan röra på oss så länge vi kan!

Snöskottning är dock ett passerat kapitel!

Lev väl!

4 kommentarer:

  1. Kul att läsa o höra att ni valt rätt stig i "Livets" långa o många felstigar !!!
    Nu vet vi vilken stig vi skall spåra in på om några år !!!!

    Om inte dessa "Lökar" som bestämmer i Rosenbad inte urholkar våra Pensioner
    när vi oxå har kommit så långt vill säga !!!!

    Ha det gott o njut i "Bobilen" så mycket ni kan/Kram

    SvaraRadera
  2. Ha det gott och njut av friheten!
    Du är en riktig turgubbe... Grattis till sjalen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har varit "sjuk" pensionär i 10 år. för mig tycker jag inte att det är speciellt kul. Det är nog annars att få vara frisk och gå i pension "som vanligt". Njut nu då så mycket ni kan. Kram

    SvaraRadera
  4. "Vi ska inte bara sitta på bänken utan röra på oss så länge vi kan" tycker jag var bra! Fast jag är nog lite värre än så, det är roligt att jobba än, trots att bäst före datum gått ut. Kram

    SvaraRadera