onsdag 16 januari 2013

Masskrock

på E4 i Skåne i går!

Tragisk dödsolycka med en mängd skadade!

Jag måste säga ifrån direkt: Jag är inte förvånad, inte det minsta!


Bilder ur SVD!


Varför säger jag så?

När jag tog körkort fick jag inpräntat att anpassa hastigheten efter vägförhållande.
Vattenpölar, sakta in så du inte stänker på fotgängare!
Kurva, sakta in, du vet inte vad som finns bakom!
Väglag, halt innebär stor försiktighet!

I dag skylls det ofta på väglag.
Det är ju egentligen rent nonsens!
Inom en överskådlig framtid kommer vi under en del av året att ha vinterväglag vissa perioder.
Det kan vi inte ändra på.
Däremot kan vi anpassa körsätt och utrustning efter rådande förhållande!

Det är den enda vägen!

Att så många långtradare var inblandade är inte heller förvånande.

Det formligen väller in långtradare från andra länder, ofta dåligt utrustade vad gäller däck och många bryr sig varken om lagar eller avtal!
När vi är ute och finåker med husbilen kommer långtradare i en hiskelig fart och blåser förbi, det gäller att hålla i ratten när det gungar till!

Nu har vi lag på vinterdäck, nu vi får se hur den verkar ! Jag gissar att flera inblandade i denna olycka hade bristfällig utrustning!
Transportpolitiken gör att vi har alldeles för mycket gods på bil över huvud taget!

Till sist, som har med körsättet att göra:

Alldeles för många blir aggressiva när de kommer bakom en ratt!
Ett aggressivt körsätt innebär en risk.
Jag har tidigare berättat om när jag under mina promenader stannar upp på en gångbro och tittar på vägen nedanför där det finns en rondell!
Det är nästan cirkus ibland. Jag har sett folk som hoppat ur bilarna och börjat veva med armarna!

Kör försiktigt vänner!

6 kommentarer:

  1. Vilken hemsk olycka detta var. Man tror inte det är sant. Man undrar som du säger, om det inte var inblandade sommardäck i det hela. Man tror att man ser på en film när man ser denna tragik. När vi närmade oss Paris i sommar stannade en långtradare kille, kliver ut på vägen där vi alla köade...i 4 filigt!!. Hytte på näven gapade och skrek åt en bilist. Nog är det sant att en del blir fruktansvärt arga bakom ratten. Hoppas verkligen inte att denna olyckan var så. Hemska tanke. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med,i trafiken finns det alltför många dårar !!
    Det har ju vart vinter mer eller mindre i vårt land i alla år.
    Tyvärr finns det dom som ska fram till varje pris i samma fart
    som om det vore sommar-väglag,tyvärr !!!!
    Jag kallar dom för "Monza-Drömmare"........

    Ha det gott......

    SvaraRadera
  3. Bra Lennart, jag håller med dig i det mesta och tycker att det är sorgligt att olyckor av det här slaget ska behöva hända i ett vinterland som Sverige. Och alla dessa långtradare, även vintertid!! Här behövs det helt klart en helt annan transportpolitik.

    SvaraRadera
  4. Det är fruktansvärt att det händer. Men inte så förvånad med tanke på att trafiken är alldeles för aggresiv. Håller man hastigheten är man nästan en trafikfara!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi trodde inte heller det var sant när vi hörde om olyckan. Det händer bara så stora kollisioner med så många inblandade på Autobahn i Tyskland. Trots att vi vet att tyskar är duktigare i trafiken än i Sverige. Idag är trafiken en liten bild av hur samhället i övrigt fungerar. Alla bara tänker på sig själva och skall vara först och bäst. Tror de i alla fall. Det är som det finns en liten djä... I alla bilförare nuförtiden. Mycket av det vi fått lära genom åren och erfarenhet, döms ut och värderas inte. Sedan skall det gå så himla fort och bilarna blir bra snabbare och snabbare. Varför så bråttom. Anpassa till situationen som du säger, då fungerar det. Kram 3 M

    SvaraRadera
  6. Själv hade jag förmånen att under fyra månader, få min yrkesutbildning som långtrad- och busschaufför på en yrkesskola. I utbildningen som var vintertid, ingick mycket körning med olika tunga fordonskombinationer och även buss.

    Vid ett tillfälle körde vi en sen kväll på Nissastigen, Halmstad - Jönköping. Vägen var isbelagd av underkylt regn. När vi bytte förare mellan bilarna fick vi krypa i diket, på vägen gick inte att stå upprätt. Vi tvingades av våra lärare, att köra runt 70 km för att "komma hem".

    Jag försvarar inte yrkestrafiken på något sätt. Ishalka är livsfarligt och farten måste anpassas till detta. MEN om alla trafikanter höll rimliga avstånd mellan bilarna, skulle få olyckor hända. Med riktiga avstånd mellan bilarna skulle ALDRIG en sådan här fruktansvärd olycka kunna hända. Alla hinner och kan stanna i tid.

    Körde själv en eftermiddag Skåne i störtregn. Minuterna senare klarnade det upp och vägbanan frös till och var halare än nyspolad is. På två mil låg minst trettio bilar i diket och in i skogen. Jag hade själv i färgetid att passa och rullade så sakta jag kunde. Det gick inte ens att frikoppla och växla, för hela ekipaget gled. Jag tog det lugnt och kom fram.

    Idag stressas många förare av bokade tider på båtar, lossning på företag, jättetuff konkurrens med utländska åkerier och sina egna vilotider. Man kan rulla på även om det är halt. Men man kan inte rulla på i halka om inte avstånd hålls till framförvarande bilar. Kram Aneby

    SvaraRadera