måndag 4 juni 2012

Rondeller

anläggs i allt fler korsningar!

Det är bra tycker jag! Rätt använda är det ett smidigt sätt att passera en korsning!

På mina promenader stannar jag ibland och tittar på hur folk kör, det är minst sagt lite olika!

Ganska många genar så rakt som möjligt och använder då båda filerna.
Detta leder till incidenter!

En gång tutade det ilsket!

När jag vände mig om tvärbromsade en bil och ut genom förardörren hoppar en person och vevar med armarna!

Jag kunde inte göra annat än gapskratta!

" Det är synd om människan " lär Strindberg ha yttrat!
Rondeller är ofta utsmyckade!

Här kommer två bilar som genar! Om den blåa bilen kör in i högerfilen, vilket han kan göra, uppstår ett problem!


Samma här! Bilen fortsätter rakt ut!

Den vackra träbron med blåa pelare är min " läktare " !

Våran närmsta rondell har en symbolisk " Tvättstuga " i mitten!


Jag håller oftast högerfil i alla lägen! Enklast så!

Blinkar gör man när man skall ut ur rondellen, hörde jag en Polis berätta på Radio!

Kör försiktigt!

4 kommentarer:

  1. Jag cyklar oftast till jobbet och passerar genom Aneby´s enda rondell. Jag håller med om att trafikkunskapen är riktigt undermålig. Det är tur att jag inte blivit polis. Och så har vi dom som skall köra rakt fram, i ofta 60- 70 km trots vägbulor. När jag hör och ser en fartdåre komma hoppar jag av cykeln i vägbanan inne i rondellen. Det verkar som det varit en bra medicin för flera. Det har hänt att några kanat flera meter med låsta hjul för att kunna stanna. Jag tar inga risker när jag cyklar.

    SvaraRadera
  2. Det är många bilförare, som skulle behöva fräscha upp både teori och körning. Jag fick en repetition när ungarna tog körkort, och när Lennart tog lastbilskort, men det börjar bli många år sen, så det är nog dags igen. Ha dé!

    SvaraRadera
  3. Det här med rondellkörning är ett kapitel för sig, och det verkar inte vara många som känner till reglerna heller, tyvärr. Det är ju ofta så att du måste veta vart du ska för att köra rätt i rondellen. Men de flesta vet inte ett dugg var de ska och tror att de är ensamma på vägen och glor bara rakt fram som om det hjälpte dem att bestämma riktningen bättre. Det är riktig underhållning att stå och betrakta, det förstår vi. Ett och annat smil förmodar vi. Skön helg! 3 M

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder på trafikplatserna... men visst finns det många varianter på rondellkörning och ibland undrar man hur en del tänker...
    Va... ett hus mitt i rondellen :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera