onsdag 6 juni 2012

Nationaldagen

är det i dag!

Jag var ute och skulle hämta tidningen i lådan. Det fanns ingen!

Då blev jag fundersam och kom på att det är helgdag i dag!

En granne var ute och tittade samtidigt, han var arbetsklädd och hade nog tänkt åka till jobbet!

Nationaldagen har inte blivit någon jättegrej i landet!

Det var rätt mycket diskussion om den skulle bli helgdag. Så småningom bestämdes att Annandag Pingst skulle bort och 6 Juni i stället bli helgdag! Det har inte blivit någon stor hit!

Skillnad i Norge! Där firas med pompa och ståt!
Norrmännen har en helt anna historia och känner sammanhållning och nationalism på ett helt annat sätt!

För övrigt så reflekterar jag inte lika mycket över någon helgdag sedan jag blev " Friherre"!
Märker om hustrun är ledig eller inte och där spelar helger ingen roll.
Hon följer schemat oavsett helgdagar som inträffar i veckan!

Jag använder, som många andra, mobilens kalender! Där finns inga helger!

För några år sedan var vi några kamrater som skulle bestämma tid för en Pilsnerträff!
Trots att vi alla var pensionärer var det svårt att hitta ett tillfälle då alla kunde.
Efter en stunds letande kom vi fram till, vi får ta en fredag! Vi kan ju ses tidigt på eftermiddagen så behöver det inte bli så sent!

När vi kom hem till våra respektive blev det väsen!

Det var ju Midsommarafton!


Så ser det ut i Husbilen, oavsett dag!


Lev väl!

5 kommentarer:

  1. Nationaldagen... och det är klart att vi hissar flaggan :)
    Men annars så firar vi inte... tycker nog att midsommarafton hade varit ett bra alternativ till Nationaldag - då hade de inte behövt plocka bort annandag pingst heller...
    Ha en riktigt bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Själv firar jag alltid natinaldagen på midsommar.

    SvaraRadera
  3. Jag hade några kollegor som försökte boka in möte den här dagen också... Nej, vi har ju inga traditioner för det här. Men jag märker att jag är ledig från jobbet och kunde sova ut i morse! (Gick upp 06:00 istället för vanliga 05:15... ;))

    SvaraRadera
  4. Alltså...
    Det är ju inte för att det är nationaldag som alla flaggor varit hissade idag. Det är ju för att du har namnsdag! Grattis!

    SvaraRadera
  5. Det är ju inte lätt att att forma traditioner heller. Vi är ju ofta så flata här i landet så vi står inte ens upp för de vi har, än mindre formar nya. Det är alltid någon som blir trampad på tårna, och man får höra att man är nationalistisk eller rasist. Men vi vill ha traditioner, både nya och gamla, utan inblandning av trams och minoriteter. Det är viktigt för VÅRA rötter. Låt oss ha det! Lev väl! 3 M

    SvaraRadera