tisdag 7 februari 2012

Gamla Gardet

hade möte i går!

Vår gäst denna gång var Annelie Nordström orförande i Kommunal.

Hon talade under rubriken " Organisera eller dö".

Jag måste säga direkt att jag blev imponerad över hennes framträdande. Rak, tydlig och orädd!
Tog upp frågor som de flesta undviker därför att de inte vill/kan ta diskussionen.

Det handlade en hel del om självkritik, varför organisationsgraden sjunker. Det handlade mycket om att facket måste bli mera attraktivt och vara mer tillgängligt för de anställda/medlemmarna.

Anneli är varje vecka ute på någon arbetsplats i landet och pratar med medlemmar. Hon får därigenom kunskap om deras vardag och de får svar på sin frågor.

Hon menar också att om hon kan planera sin dag,  så att hon hinner med dessa besök, så borde Kommunals övriga 4 000 fötroendevalda, med facklig tid, också kunna göra det.

Det blir många medlemssamtal det!

Med sådana ledare finns det hopp om framtiden!

Mitt råd till alla fackliga företrädare!
Tänk lite mindre på er själva och lite mera på medlemmarna!

Efter mötet är vi alltid några som går och tar en pilsner och fortsätter dikussionen, jättetrevligt!

2 kommentarer:

  1. Var under ett antal år facklig förtroendevald men hade tyvärr knappt nån tid för det arbetet, blev bara stressad och tyvärr få medlemmar som var intresserade bara när det var dags för lönerevision.....att tiden fattades berodde mest på att vi var så kort om personal att inte det inte fanns någon som kunde göra mitt jobb om jag gick iväg.....

    SvaraRadera