lördag 14 januari 2012

Whisky

är en ädel dryck!
Single Malt är jag mycket förtjust i. Destillerierna på ön Islay utanför Scottlands väskust är mina favoriter.

Vi har varit i Scottland och bilat två gånger, senast spenderade vi tre dagar på Islay och provade whisky.

På min tiobästalista finns alla dessa från Islay med:
Ardbeg, Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain, Caol Ila, Lagavulin och Laphroaig.

Nu ligger ett fat och väntar en bit utanför Edinburgh på ett destilleri som heter Tullibardine.
Vi är femton personer med Lycke i spetsen som äger fatet. Det fyllde 4 år i höstas.

För ett år sedan tog vi ut en flaska och provade hur den smakade efter tre år på fat, bra trots sin ungdom.
Spriten måste lagras minst tre år innan den får kallas Whisky.

Vi diskuterar när vi skall tappa och ta hem, en vanlig ålder vid tappning är 10 till 12 år. Eventuellt skall vi lagra på sherryfat några år .

Jag får nöja mig med en bild så länge.

1 kommentar:

  1. Spännande och njutningsfullt med whisky.
    Du har fått en award, som finns att kopiera på vår sida:
    http://elisabeth-lennart.blogspot.com/2012/01/vi-har-fatt-en-award-av-kors-tvars-det.html

    SvaraRadera