torsdag 12 januari 2012

Brottsligheten

måste ha ökat med flera hundra procent sedan jag växte upp! Detta bygger jag på att det som är inte är lagligt är brottsligt.

Läste i lokalbladet att det spelades ishockeymatch i förorten i fredags. Jag vet inte om det är division 3 eller 4 men i alla fall så blev det bråk bland publiken. Fler än 50 personer slogs vilt och polis och extraförstärkning tillkallades.

När jag läste detta så kom mina tankar igång.

1965 skjutsade jag en flicka på moppen ute på landsbygden. För säkerhets skull åkte vi en mindre skogsväg hemåt. Plötsligt  dök en Wolksvagen Bagge upp och ut hoppade två poliskonstaplar.
Vi blev stoppade och jag fick betala 50 kronor i böter.



Tidigare samma år var tre grabbar på väg till station efter ungdomsdansens slut. Vi skulle ta bussen hem men två poliser kom ikapp oss och tog mig i varsin arm, vi hade skrattat och var högljudda. Jag blev inlåst över natten i häktet beläget i källaren på Norrköpings rådhus.
Resultatet av detta blev också 50 kronor i böter.





50 kronor var 1/8 av min månadslön på den tiden det skulle i dag motsvara c;a 3 000 kronor.

Skulle denna norm gälla i dag så skulle statskassan få miljarder i förstärkning samtidigt som mer än 5 000 personer skulle bli inspärrade i samband med varje Stockholmsderby.

Den grova brottsligheten vill jag inte ens tänka på.

Vart är vi på väg?

1 kommentar:

  1. Hej Lennart!
    Kul att hitta ännu en husbilsåkande bloggare - kom hit till dig via Elisabeth med husbilen Dettan.
    Kul också att du har dina rötter i trakten där jag bor, nämligen Vånga.
    Är ingen "riktig" Vångabo - utan fortfarande efter 13 år i Granmyra, "utsocknes"...
    Önskar dig en bra helg!

    SvaraRadera